تقویت ابرو ها ، جلوگیری از ریزش ابرو ، بررسی علت ، درمان و دلایل ریزش موی ابرو ها

تقویت ابرو ها ، جلوگیری از ریزش ابرو ، بررسی علت ، درمان و دلایل ریزش موی ابرو ها

چگونه از ریزش ابرو جلوگیری کنیم ؟ چگونه ابروهایمان را تقویت کنیم ؟ تقویت ابرو ، رشد بهتر ابرو ، پیشگیری از ریزش ابرو ، درمان ریزش ابرو و دلایل ریزش ابرو چیست ؟

تقویت ابرو ها ، رشد ابروها ، رشد بهتر ، افزایش سرعت رشد ابرو ها ، چگونه رشد ابرو ها را زیاد کنیم ؟ تقویت کنیم ؟ بهتر کنیم ؟ زیاد شود ؟ بهتر شود ؟ رشد بهتر ابرو ها ، جلوگیری از ریزش ابرو

علت ریزش موی ابروی من چیست و چگونه می توانم آن را درمان کنم؟

موارد زیر را به ترتیب در این مقاله بررسی خواهیم کرد :

  • علل ریزش ابرو
  • علائم
  • جلوگیری یا پیشگیری از آن و تقویت ابرو ها
  • کمک گرفتن از علم پزشکی ( درمان به روش پزشکی )
  • خلاصه

بررسی اجمالی

دقیقاً مانند موهای سر ، ابروها نیز می توانند نازک شوند یا رشد آنها متوقف شود. شما ممکن است به هر دلیلی این موضوع یا مشکل را تجربه کنید. در ادامه این مقاله با دلایل احتمالی و ریشه ای ریزش ابرو ها و روش های درمان ریزش ابرو و تقویت ابرو ها آشنا خواهید شد.

چه عوامل و یا علل و یا دلایلی باعث ریزش موی ابرو می شود ؟

اگر یک یا هر دو ابرو از نظر سایز باریک تر شده باشند ، این موضوع می تواند به دلیل عفونت ، بیماری های پوستی ، تغییرات هورمونی و یا فعال بودن بیش از حد سیستم ایمنی بدن باشد. کمبودهای تغذیه ای ، آسیب های جسمی یا وجود استرس های عاطفی و احساسی نیز می تواند باعث کاهش و یا ریزش ابروها شود ( مشاهده یک منبع معتبر )

 

با محدود کردن علتهای اصلی ریزش ابرو ها ، شما با کمک پزشکتان می توانید درمانی مناسب را برای جلوگیری ، معکوس کردن و یا به حداقل رساندن ریزش موی ابرو پیدا کنید.

بررسی علل یا علت های ریزش موی ابرو

1. آلوپسی آره آتا ( Alopecia areata )

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن خود را دشمن تشخیص داده و به آن حمله می کند. آلوپسی آره آتا ، فولیکول های مو را که رشد مو از آنها شروع می شود ، هدف قرار می دهد و از این طریق تولید مو را کند و یا متوقف می کند.

انواع مختلف آلوپسی وجود دارد:

  • آلوپسی آره آتا باعث ایجاد ریزش موی ابرو به صورت تکه ای می شود.
  • آلوپسی جهانی (Universal Alopecia Universalis) که باعث از بین رفتن کامل موها می شود.
  • آلوپسی فیبروزینگ پیشانی که باعث ایجاد زخم در پوست سر ، همراه با طاسی و از بین رفتن ابرو می شود.

طبق بنیاد ملی آلوپسیا آریتا ، پزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی ایجاد و شکل گیری آن را تحریک می کند و باعث می شود ، اما هر چه هست ، ممکن است تشکیل شده و سپس از بین برود ( هنگامی که بیماری غیرفعال است مو رشد می کند ) ، آلوپسی همچنین می تواند ناخن های انگشتان دست و پا را نیز درگیر کند.

2. کمبود مواد مغذی

تقویت ابرو ها ، رشد ابروها ، رشد بهتر ، افزایش سرعت رشد ابرو ها ، چگونه رشد ابرو ها را زیاد کنیم ؟ تقویت کنیم ؟ بهتر کنیم ؟ زیاد شود ؟ بهتر شود ؟ رشد بهتر ابرو ها ، جلوگیری از ریزش ابرو

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها) ، اسیدهای آمینه و چرب ، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. بعضی از اینها رشد مو را حفظ و تحت تأثیر قرار می دهند ، بنابراین کمبود هر یک از آنها می تواند باعث ریزش مو شود. ( تغذیه مناسب برای جلوگیری از ریزش مو )

کمبود ویتامین A یا روی می تواند رشد سلولی را کند کرده و مانع از تولید چربی طبیعی و مرطوب کننده مو ( سبوم ) شود. ( مشاهده منبع مطمئن ) دیگر مواد مغذی و ویتامین ها که کمبود هر یک می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • بیوتین (ویتامین B-7)
  • ویتامین C (تولید کلاژن)
  • آهن
  • ویتامین های E ، B-12 و D
  • سیستئین
  • اسیدهای چرب امگا 3

3. اگزما (درماتیت آتوپیک) ( یکی دیگر از دلایل ریزش موی ابرو)

اگزما ، نوعی التهاب پوستی است که باعث خارش ، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. اگزما ، توسط یک سیستم ایمنی بیش از حد حساس ایجاد می شود و می تواند به صورت یک باره پدیدار شود و یا به مرور و به صورت یکنواخت شکل بگیرد و یا تشدید شود.

از آنجا که فولیکول های مو در پوست قرار دارند ، ممکن است اگزمای پوستی در رشد مناسب موها تداخل ایجاد کند.

4. پسوریازیس از دیگر دلایل ریزش موی ابرو

پسوریازیس نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سلولهای پوست به سرعت تکثیر پیدا کنند و لکه های قرمز ، ضخیم ، پوسته پوسته و دردناک در پوست ایجاد شده و فولیکول های مو را مسدود کرده و رشد مو را متوقف کند.

5. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با مواد حساسیت زا یا مواد تحریک کننده سمی ایجاد می شود. در این حالت شما ممکن است در پوستتان احساس خارش و یا سوزش کنید. اگر ناحیه نزدیک ابروهای شما تحت تأثیر قرار گیرد ، این التهاب می تواند رشد مو های ابرو را متوقف کند.

6. درماتیت سبورئیک یا سبوره ای ( علت دیگر ریزش موی ابرو )

درماتیت سبورئیک معمولاً یک بیماری مداوم است. دانشمندان معتقدند که علت آن قارچ یا تولید بیش از حد چربی در پوست است. درماتیت سبورئیک حتی در ابروها منجر به ایجاد شوره می شود.

7. کرم حلقوی یا قارچ حلقوی یا Tinea capitis

این بیماری پوستی یک بیماری قارچی است . این بیماری در پوست لکه های قرمز ، خارش دار ، برجسته ، حلقه ای ، همراه با جوش و تاول ایجاد می کند. وقتی این وصله ها از روی ابروها قابل مشاهده باشند ، موها معمولاً می ریزند و یک لکه کاملا بی مو باقی می ماند.

از دیگر دلایلی ریزش مو به طور کلی و یا ریزش موی ابرو ، مشکلات تیروئیدی است

تقویت ابرو ها ، رشد ابروها ، رشد بهتر ، افزایش سرعت رشد ابرو ها ، چگونه رشد ابرو ها را زیاد کنیم ؟ تقویت کنیم ؟ بهتر کنیم ؟ زیاد شود ؟ بهتر شود ؟ رشد بهتر ابرو ها ، جلوگیری از ریزش ابرو

بیماری تیروئید یکی از دلایل عمده ریزش موی ابرو است. غده تیروئید شما هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند.

وقتی این غده ، هورمونی را بیش از حد و یا به میزان کم تولید کند ، بدن شما از تعادل خارج می شود و تعدادی از فرایندهای طبیعی بدن را مختل می کند. اختلال در رشد مو یکی از این مشکلات است.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث خستگی ، افزایش وزن و مه مغزی یا brain fog شود ، این در حالی است که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید ، اغلب دچار تپش قلب ، برآمدگی چشم و کاهش وزن می شوند.

8. بیماری هانسن

بیماری هانسن (جذام) توسط باکتری ایجاد می شود و به صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می شود. این بیماری در بسیاری از کشورها رایج است اما در ایالات متحده خیلی کم است. جذام باعث تشکیل ضایعات و ریزش مو در سراسر بدن ، و ایجاد بی حسی و ضعف اندام می شود.

9. استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد می تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی ، از جمله کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول های مو و اختلال در سطح هورمون های بدن شود که این موضوع به ریزش موی ابرو کمک می کند.

10. بارداری و زایمان

بارداری و زایمان نیز می تواند سطح هورمون ها و سایر جنبه های بیوشیمی بدن شما را از کنترل و تنظیم خارج کند. این نوسانات شدید می توانند چرخه طبیعی رشد مو را دچار اختلال کرده و باعث ریزش مو شوند.

11. تلوژن افلوویوم

Telogen effluvium (TE) یک ریزش غیرطبیعی مو است که هنگامی اتفاق می افتد که چرخه رشد طبیعی مو در اثر تغییرات هورمونی یا تغییرات دیگر در بدن مختل شود.

12. افزایش سن

موی مردان و زنان از 40 سالگی شروع به کم پشت و کم حجم تر شدن می کند ، زیرا سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می یابد.

برداشتن مداوم ابرو و یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی نیز از دلایل شایع ریزش موی ابرو می باشند.

برداشتن بیش از حد ابروها ، به موهای ابرو آسیب می رساند و در نهایت ممکن است رشد مو در همان نقطه ابرو متوقف شود. همچنین آرایش غلیظ ، مخصوصا اگر برای طولانی مدت استفاده گردد و یا روی ابرو باقی بماند ، ممکن است آسیب مشابهی ایجاد کند.

13. شیمی درمانی

از شیمی درمانی برای مقابله با انواع سرطان ها استفاده می شود ، شیمی درمانی به گونه ای طراحی شده است که تلاش می کند سلول هایی که به سرعت در حال تقسیم و تکثیر شدن هستند را دنبال کرده و کنترل کند. این سلول ها شامل فولیکول های مو نیز می باشد. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این روش درمانی قرار می گیرند ، موها به صورت توده ای دچار ریزش می شوند.

تقویت ابرو ها ، درمان ریزش موی ابرو ،  چه روش های درمانی برای ریزش موی ابرو وجود دارد ؟ چگونه درمان کنیم ؟ 

هنگامی که شما و پزشک شما علت ریزش موی ابرو را تشخیص دادید ، می توانید مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کنید.

در زیر چندین مورد را بررسی خواهیم کرد :

  • ماینوکسیدیل (روگاین) دارویی موضعی است که بدون نسخه (OTC) به فروش می رسد و هورمون ها را تنظیم می کند ، این دارو دارای نسخه های مردانه و زنانه است. این دارو می تواند در صورتی که رشد مو بر اثر اختلالات هورمونی متوقف شده باشد را طی چندین ماه ، درمان و یا بهبود بخشد. ( مشاهده منبع معتبر )
  • کورتیکواستروئیدها به دو صورت موضعی ، تزریقی یا قرصی قابل دسترس هستند و می توانند برای کاهش آلوپسی آره آتا ، اگزما ، درماتیت یا پسوریازیس استفاده شوند ، این دارو ها با کاهش التهاب و کم کردن واکنش ایمنی بدن به شما می کنند.
  • طب سوزنی می تواند در کاهش آلوپسی آره آتا موثر باشد ، احتمالاً با کاهش حملات به پیاز فولیکول مو و تحریک گردش خون.
  • روغن کرچک یک درمان خانگی طولانی مدت برای رشد مو است. این روغن ممکن است با تأثیر بر روی برخی از هورمون ها ، فولیکول های مو را تحریک کند.
  • آنترالین که معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می شود ، ضد التهاب و برگرفته از مشتقات طبیعی آنتراكینون است. این دارو اغلب برای کسانی که ریزش موی ابروی آنها ناشی از یک روند التهابی است ، تجویز می شود.
  • مکمل های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها ، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 در برابر ریزش مو در زنان و به احتمال زیاد در مردان نیز موثر است.
  • در صورتی که ریزش موی ابروی شما ناشی از اختلالات هورمونی در بدن باشد ، یک متخصص غدد می تواند داروهایی مانند هورمون تحریک کننده تیروئید ، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.
  • استفاده از روش درمانی کاشت ابرو که مشابه کاشت موی سر است. این درمان با برداشتن بخشی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول های مو به ابرو انجام می شود.
  • استفاده از داروی لاتیس (Latisse) ، این دارو با افزایش چرخه رشد مو و سایر اشکال های احتمالی ، ریزش ابرو را درمان می کند ، بنابراین بعد از استفاده به مرور موهای ابرو باید بلند تر شوند. این دارو در اصل  به رشد و تقویت مژه کمک می کند ، اما مطالعات نشان می دهد که برای ابروها نیز این دارو قابل اعتماد است ، البته این دارو هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای این موضوع یعنی درمان ریزش ابرو تأیید نشده است. ( برای درمان ریزش مژه تایید شده است )
  • برخی از افراد نیز به سادگی ریزش موی ابرو خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خال کوبی های نیمه دائمی) پنهان می کنند.

روش های جلوگیری از ریزش موی ابرو

  • گاهی اوقات می توان از ریزش موی ابرو جلوگیری کرد. برای این مورد ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز آزمایش های خون و دیگر آزمایشات مورد نیاز را انجام دهید تا در صورت داشتن هر گونه نقص و کمبود در بدن ، این موضوع مشخص شود و شروع به رفع آنها کنید.
  • مقدار زیادی پروتئین ، میوه و سبزیجات بدون چربی بخورید. همچنین از روش هایی برای استراحت و کاهش استرس مانند ماساژ یا مدیتیشن استفاده کنید.
  • در برابر تمایل به برداشتن ابرو و یا آرایش بیش از حد ابرو و همچنین استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی غلیظ و خشن بر روی ابرو مقاومت کنید. در صورت نیاز به استفاده از سفید کننده مو یا رنگ ، ترتینوئین (Retin-A) ، هیدروکینون یا اسیدهای گلیکولیک از ابروهای خود با وازلین محافظت کنید.

تقویت ابرو ها ، رشد ابروها ، رشد بهتر ، افزایش سرعت رشد ابرو ها ، چگونه رشد ابرو ها را زیاد کنیم ؟ تقویت کنیم ؟ بهتر کنیم ؟ زیاد شود ؟ بهتر شود ؟ رشد بهتر ابرو ها ، جلوگیری از ریزش ابرو

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر دچار ریزش موی ابرو شدید ، به منظور جلوگیری از ریزش موی ابرو و برای تعیین علت باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان  قادر خواهند بود علائم دیگر را مشخص کنند و آزمایشات مناسب را برای تشخیص وضعیت زمینه ای شما ، به شما توصیه کنند. پس از آن ، آنها می توانند شما را در یک برنامه درمانی مناسب قرار دهند.

منبع :

https://www.healthline.com/health/eyebrow-hair-loss

 

 
بر چسب ها :
به اشتراک گذاری این مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاه ها و نظرات و پرسش و پاسخ ها
دیدگاه یا سوال خود را ثبت کنید